nuffnang

shaklee product

Tuesday, August 5, 2014

Belajar Tawakal Dari Semut

Allah telah menyediakan rezeki untuk terbang tetapi ia mesti terbang untuk mendapatkannya.. macam tu juga manusia setiapnya rezeki telah ditentukan tapi haruslah bekerja/berusaha...




kat sini nutrichain nk share cerita pasal seekor semut dengan Nabi Sulaiman
cerita dia macamni

Nabi Sulaiman bertanya kepada seekor semut tentang berapa makanan yang diperlukan untuk hidup dalam setahun. semut menjawab, ia hanya memerlukan makanan sebanyak sebiji butir gandum. Lalu Nabi Sulaiman memasukkan semut tersebut dalam satu botol dengan gula sebesar sebutir gandum.. Mulut botol itu kemudian ditutup..

Cukup tempoh setahun, mulut botol tu pun dibuka oleh Nabi Sulaiman... tetapi pelik hanya separuh sahaja gula sebesar sebutir gandum itu habis dimakan oleh semut tersebut.. lalu Nabi sulaiman bertanya mengapa hanya separuh makanan sahajayang di habiskan?

Sang semut menjelaskan bahawa jika ia diluar botol rezekinya dijamin sepenuhnya oleh ALLAH SWT.. dan semut YAKIN  ALLAH PASTI mencukupkan rezekinya... Oleh sebab itu, dia tidak perlu risau dengan hakikat itu.. Tetapi apabila dikurung oleh manusia (Nabi Sulaiman), dia mengambil langkah berjaga-jaga dan berjimat cermat kerana tidak yakin dengan sifat prihatin manusia... mana tahu kalau-kalau manusia terlupa lalu mengurungnya lebih dari setahun..

lihat betapa yakin nya seekor semut kerdil terhadap jaminan ALLAH....

"inilah sifat Tawakal dan ikhtiar yang kita boleh pelajari dari seekeor semut... JANGAN SESEKALI BERGANTUNG KEPADA SESAMA MAKHLUK DALAM SOAL REZEKI... SEBALIKNYA BERGANTUNGLAH HANYA KEPADA ALLAH"





last word hehehehehe....
 OK TU JER NAK SHARE MOGA ADE MANFAAT :)
TILL THEN BABAI...

EH PROMOSI GLA STILL ON TAU MEH LA PM KALAU NK JOIN ORDER 
PM JER K 0196629438
FACEBOOK  NUTRICHAIN 
EMAIL nutrichain@gmail.com

Pss bukan GLA je tau lain2 supplemen pon bleh pm  <3

No comments:

Post a Comment