nuffnang

shaklee product

Friday, June 13, 2014

Serangan Jantung Di usia Muda




Selalunya kita dengar penyakit ni menyerang golongan yg berusia lanjut atau usia emas kan
 Tetapi tidak lagi sekarang... 
Banyak berita di media massa sekarang yang memaparkan kes-kes serangan jantung di usia muda





Salah satu penyebab penyakit jantungadalah pola hidup tidak sehat, seperti makan-makanan berlemak, merokok, kurang aktiviti dan sebagainya. Banyak faktor yang bisa menyebabkan gagal jantung.

Gaya hidup pada masa sekarang merupakan antara faktor utama yg menyebabkan berlakunya serangan jantung.
Makanan-makanan yg berkolestrol tinggi yang menjadi pilihan gaya hidup sekarang turut menjadi punca... 


 Kat sini saya ingin berkongsi sedikit info pemakanan yang mungkin boleh membantu kita untuk mencegah serangan jantung......

Makanan-makanan dibawah merupakan antara makanan-makanan yg boleh mencegah dari penyakit jantung :

Ikan

Ikan seperti tuna, salmon, mackarel, sarden, adalah jenis ikan yang kaya akan omega-3. Nutrisinya sangat baik untuk jantung dan efektif membantu mengontrol detak jantung.
Tofu
Tinggi kandungan kalsium dan vitamin, tofu tak hanya baik untuk kesehatan jantung tetapi baik juga untuk para pelaku diet yang ingin menurunkan berat badan. Banyaknya kolesterol baik, akan membantu menurunkan resiko terserang penyakit jantung.
Pisang
Tinggi akan potassium, buah yang satu ini dapat membantu menurunkan detak jantung pada penderita darah tinggi. Sehingga, detak jantung tetap pada angka yang seimbang.
Kismis
Remeh tetapi penting. Kismis kaya kandungan potassium dan rendah sodium. Para peneliti mengatakan bahwa kismis dapat menyembuhkan tachycardia (kondisi sakit jantung yang cukup serius, di mana detak jantung sangat cepat dan melebihi angka normal biasanya) secara alami.
Bayam
Sayuran hijau ini kaya kandungan magnesium. Magnesium sendiri berguna untuk membantu menjaga keseimbangan detak jantung.
Kacang almond
Sekalipun banyak wanita merasa kacang adalah musuhnya, namun kacang yang satu ini justru baik untuk kesehatan jantung. Almond kaya akan antioksidan dan vitamin lain yang baik untuk mencegah penyakit jantung, membantu menurunkan kadar kolesterol jahat dan membantu Anda mengendalikan nafsu makan.
Susu
Kaya akan kalsium, susu juga bahan yang sangat baik untuk diet. Kekurangan kalsium dapat menyebabkan detak jantung menjadi tinggi. Apabila Anda ingin menyeimbangkan detak jantung, maka yang harus Anda lakukan adalah mengonsumsi makanan dan minuman tinggi kalsium.
Labu
Labu adalah menu makanan lain yang kaya kandungan magnesiumnya. Membantu menyeimbangkan detak jantung, serta menurunkan detak jantung yang tinggi.
Alpukat
Buah yang kaya kandungan potassium ini juga termasuk buah baik yang disarankan untuk membantu mencegah penyakit jantung. Mengandung lemak nabati yang baik untuk mengontrol kolesterol jahat.
Wah, ternyata semua mudah ditemukan dalam menu sehari-hari dan bisa disajikan sebagai menu sehat di meja makan ya. Yuk mulai hidup sehat dan bantu cegah penyakit jantung sejak dini.

seperti didalam senarai  kita lihat ikan merupakan antara makanan yg kita boleh ambil kerana ikan mengandungi omega 3... Omega-3 bukan sahaja dipercayai boleh mengurangkan risiko penyakit jantung, malah untuk mereka yang mengalami masalah sakit sendi, dan juga dalam mengurangkan risiko kanser. Ia dipercayai membantu dengan cara mengurangkan inflamasi atau keradangan pada salur darah, sendi dan semua tempat berlakunya inflamasi di dalam badan. 

Bagaimana nak dapatkan Omega-3 ini jika anda tidak makan ikan?

Omega-3 tidak terhad kepada minyak ikan sahaja. Ia terdapat dalam pelbagai sumber. Mungkin anda boleh dapatkan Omega-3 ini melalui makanan atau minuman dengan tambahan omega-3. Ada banyak lagi makanan yang diperkayakan dengan omega-3 seperti susu, yogurt, telur, pizza, roti dan minuman soya. Anda juga boleh dapatkan omega-3 dari marjerin, minyak canola, kekacang, flaxseeds, kacang soya dan juga sayurran hijau. 

Nak lagi mudah, boleh dapatkan suplemen minyak ikan yang mengandugi paling kurang 500mg EPA dan DHA untuk 1 kapsul. Ia ternyata yang paling baik!

Untuk itu, Omega Guard Shaklee sememangnya menepati keperluan Omega-3 anda untuk sehari!Satu hidangan Omega Guard Shaklee saja sudah membekalkan 905mg asid lemak EPA dan DHA. Omega Guard memang omega-3 terbaik kerana ianya tidak diambil dari hati minyak ikan.

dapat kan omega guard dari saya pengedar sah Shaklee anda di

Facebook : NutriChain
Sms/WhatsApp : 019-6629438
EMAIL: nutrichain@gmail.com


No comments:

Post a Comment