nuffnang

shaklee product

Thursday, July 10, 2014

KISAH NABI IDRIS a.s

Didalam kisah Nabi Idris a.s beliau ialah seorang ahli ibadah hinggakan julah rakaat solatnya mencecah puluhan rakaat dalam tempoh sehari semalam. Nabi idris juga selalu berzikir dalam kesibukan nya sehari-hari. Kehebatan amalan Nabi Idris a.s yang sedemikian sangat menarik perhatian malaikat maut, Izrail. Maka bermohon lah ia kepada Allah SWT agar diperkenankan mengunjungi Nabi Idris a.s di dunia. Allah SWT mengabulkan permohonan malaikat Izrail, maka turunlah ia ke dunia menjelma sebagai seorang lelaki yang tampan, dan bertamu ke rumah Nabi Idris.

"Assalamualaikum, wahainabiAllah" malaikat Izrail memulakan salam
" Waalaikummussalam warahmatullah" jawab Nabi Idris a.s.

Beliau sama sekali tidak mengetahui, bahawa lelaki yang bertamu ke rumahnya ialah malaikat Izrail. Seperti tamu yang lain, Nabi Idris a.s melayan malaikat Izrail dan ketika tiba waktu berbuka puasa, Nabi Isris a.s mengajaknya makan bersama, namun ditolak oleh malaikat Izrail. Selesai berbuka puasa, seperti biasanya, Nabi Idris a.s mengkhususkan waktu beribadahnya kepada Allah sampai keesokan harinya. Semuanya tidak lepas dari perhatian malaikat Izrail. Juga ketika nabi Idris berzikir terus menerus dalam kesibukan sehari-harinya dan hanya berbicara perkara-perkara yang elok sahaja. Pada suatu hari yang cerah Nabi Idris mengajak 'tetamunya' berjalan-jalan ke sebuah kebun yang pohon-pohonya sedang berbuah ranum.

"izinkan saya memetik buah-buahan ini untuk kita" pinta malaikat Izrail ( dengan tujuan menguji nabi Idris a.s)

"Subhanallah" Kata Nabi Idris a.s

"Mengapa?" Malaikat Izrail berpura-pura terkejut

"buah-buahan ini bukan milik kita" ungkap Nabi Idris a.s. Kemudian beliau berkata "Semalam anda menolak makanan yang halal kini anda menginginkan makanan yang haram" Malaikat izrail tidak menjawab, Nabi idris a.s perhatikan wajah tetamuya yang tidak berasa bersalah. Diam-diam dia tertanya-tanay tentang tetamu yang belum dikenalnya itu. Siapakah gerangannya?

"Siapakah engkau sebenarnya?" Tanya Nabi Idris a.s

"aku malaikat Izrail" jawab malaikat Izrail. Nabi Idris terkejut, hampir tidak percaya. Seketika tubuhnya bergetar tak berdaya.

"apakah kedatanganmu untuk mencabut nyawaku?" selidik Nabi Idris a.s

"Tidak" senyum malaikat Izrail penuh hormat.

"Atas izin Allah, aku sekadar menziarahimu" jawab malaikat Izrail.

Nabi Idris sekadar terdiam dan kemudian bersuara "Aku punya keinginan kepadamu"tutur Nabi Idris a.s

"Apakah itu? katakanlah" balas malaikat Izrail.

"kumohon engkau bersedia mencabut nyawaku sekarang. lalu mintalah Allah menghidupkan aku kembali, agar bertambah rasa takutku kepada-Nyadan meningkatkan amal ibadahku" pinta Nabi Idris a.s.

"Tampa izin Allah aku tidak akan melakukannya" kata Malaikat Izrail

Pada saat itu pula Allah SWT memerintahkan malaikat Izrail agar mengabulkan permintaan Nabi Idris a.s Dengan izin Allah, malaikat Izrail segera mencabut nyawa Nabi Idris a.s, sesudah beliau wafat. Malaikat Izrail menangis, bermohon kepada Allah SWT agar menghidupkan Nabi Idris a.s kembali. Allah mengabulkan permohonannya. Setelah dikabulkan Allah. Nabi Idris a.s hidup kembali.

"Bagaimana rasa mati itu, sahabatku?" Tanya malaikat Izrail

"Seribu kali lebih sakit daripada binatang hidup dilapah kulitnya" jawab Nabi Idris a.s

"Caraku yang lemah lembut itu , baru kulakukan terhadapmu" kata malaikat Izrail.......


**** Masyaallah , betapa berlemah lembut malaikat maut mencabut nyawa nabi Idris a.s. Bagaimana kalau sakaratul maut itu datang kepada kita? siapakah kita untuk menghadapinya...
#Notetoself #selfreminder

No comments:

Post a Comment